Bitva o Morii X. 2012
10. ročník dřevěné fantasy bitvy,
inspirované knihou Pán Prstenů.
http://morie.sluj.cz
Je to neuvěřitelné, ale včera proběhl 10. ročník akce, kterou rok co rok organizujem s kamarády a kamarádkami. Nechci teď popisovat pro neznalé co je to dřevárna, kdo má zajem nechť se zeptá pana Googla. Chci zde zachytit naše myšlenkové pochody, které jsme nad bitvou během deseti ročníků měli.
Prvně by jsem chtěl poděkovat Vám všem. Jak lidem co bitvu organizují, tak účastníkům, fotografům, majitelům pozemků … Na Morii mě vždy dosti mrzelo to, že mnoho lidí si myslí že akci organizuji já a přitom je to akce organizovaná Frýdburkem (Úhoř, Lapka, Willblack, Martin, Syfon, Oslík …) . V posledních letech hodně pomáhají i další ochotní kamarádi a kamarádky (Goblini při schvalování zbraní a kostýmů, panovníci, zdravotnice ….)
Trochu historie
Samotná bitva
Na podzim roku 2002 vyrazil Frýdburk poprvé na dřevárnu. Byla to B5A v Krnově. Přivezli jsme si velké nadšení. Dřevárny v té době zažívající boom a to díky uvedení trilogie Pán Prstenů do kin a rozmachu internetu. Začali jsme aktivně jezdit. Po pár měsících jsme už chtěli dělat i svou bitvu. Aby jsem přiblížil onu dobu. Bitev různé kvality bylo tehdy opravdu hodně. Na ostravsku skoro každý víkend. Každý chtěl dělat tu nejlepší bitvu a mít co nejvíce účastníků. Ale zpět k Morii, uvažovali jaké téma pro bitvu zvolíme, v úzkém výběru zůstal Bitva o Morii a Bitva o Kraj. Nakonec vyhrála Morie. Další úkol který před námi stál bylo najít vhodný pozemek. Uvažovali jsme o dvou variantách, jedno bylo Zátiší ve Frýdku-Místku, druhou byl pískovcový lom v Hodoňovicích. Štandl kde se konaly všechny frýdecké bitvy jsme zavrhli. Jak jsme si prošli hodoňovický lom bylo místo jasné. Tedy ještě nám to mohli překazit majitelé pozemků. Nicméně vzpomínam si na první setkání s panem Žídkem, který mě provedl po svých pozemcích, ta jeho vstřícnost byla úžasná.
Vývoj bojového systému
Po naši návštěvě bitvy Pán Prstenů na Moravě organizovaný Raiou bylo vše jasné. Naše bitva bude mít oddíly s oživováním v poli. Všichni ve Frýdburku máme rádi boj a bitva by měla být o neustálem boji, což oddíly splňovaly, nabízely elegantní možnost oživovat se v poli, souhra menšího oddílu to bylo to co se nám líbilo. Oddíly vydržely do 8. ročníku. Nakonec jsme od nich upustili a to z důvodu menšího počtu účastníků a snahy posunout bitvu někde dál. Můj osobní názor na oddíly je tento.
Klady:
- souhra menšího počtu bojovníků je snažší než celé armády
- lepší možnost zapojení nebojových postav andělů
- delší střety, bez nutnosti chození do věže
- možnost soutěžení v rámci strany
Zápory:
- pokud nemá oddíl dobrého velitele, moc si to oddíl neužije
- panovníkovi se mnohem hůře ovládá armáda
- když odejde menší skupina z bitvy dřív, je problém s malým oddílem
V minulosti se těžily suroviny na nepřátelském území a tím pádem bylo za potřebí hlídat své území a těžit na cizím území. Hůř se motivovaly oddíly k obraně vlastního území. Proto se od 9. ročníku upustilo od oddílů a této těžby.
Součastný systém je postaven na jednodušších principech a to těžení z jednoho dolu. Střetu v Morii celých národů a questů. Pravidla jsou snáze pochopitelné.
V jednom ročníku jsme měli ještě jednodušší systém, díky špatného počasí byla celá bitva jeden quest a to boj o vlajku.
Vývoj Morie
Frýdburk vždy odsuzoval boj o věže. Je trochu ironii osudu, že na své bitvě má boj v úzkých prostorách a to v látkové Morii. Na prvním ročníků, byl boj o Morii jen jeden z questů, byl to malý provázkový labyrint. To samé bylo i v 2. ročníku. Asi od 3. jsme začali dělat látkovou Morii. Každý rok jsme přikupovali další metry látky a v dnešní době jsme schopní postavit látkový labyrint, kde mohou svést boj celé armády. V Morii si bojovník uvědomí, jaké to je bojovat v prostorách, kde nevidíte za roh. V minulosti v Morii sváděly boje menší oddíly. Poslední dva ročníky to jsou celé armády. Letos byly poprvé povolené kopí a tím pádem střet v Morii získal nové rozměry.
Kam bitvo kráčíš
Trochu zamyšlení na konec. Možná Vám pomůže k pochopení jak bitvu vidíme a jakou by jsme ji chtěli mít. Jakékoliv vaše názory jsou vítany. Celkový počet lidí jezdící na bitvy na severní moravě ubývá. Rapidně ubylo i bitev. Proto víme že Morie s tradicí bude vždy lákat jak veterány, tak nováčky. Takže je jasné, že zde bude docházet k setkávaní dvou světů, řekl by jsem již i dvou generácí. Chtělli by jsme aby veteráni byli vzorem pro mladé, protože některé ročníky hodně trpěly na tom, že veteráni nebyli idealním vzorem pro nováčky. S příchodem Hobita do kin se dá očekávat nový zájem o dřevárny. Takže konfrontace obou táborů bude stále větší. Těžko se hledá idealní rytmus bitvy, protože lehce odění bojovníci mají mnoho energie a lidé kteří mají realnou zbroj potřebuji více odpočinku. Proto je otázka zdali by nestálo za to vymyslet nějaké pravidlové vylepšení. Tak samo by stálo za úvahu zdali v budoucnosti máme lpět na střetu skřetů s trpaslíky. Zdali by nebylo lepší mít střet bílé a černé strany. Součastný systém questů, Morie, těžení nám příjde idealní.
Co si o Morii myslíte Vy?
Je to neuvěřitelné, ale včera proběhl 10. ročník akce, kterou rok co rok organizujem s kamarády a kamarádkami. Nechci teď popisovat pro neznalé co je to dřevárna, kdo má zajem nechť se zeptá pana Googla. Chci zde zachytit naše myšlenkové pochody, které jsme nad bitvou během deseti ročníků měli.
Prvně by jsem chtěl poděkovat Vám všem. Jak lidem co bitvu organizují, tak účastníkům, fotografům, majitelům pozemků … Na Morii mě vždy dosti mrzelo to, že mnoho lidí si myslí že akci organizuji já a přitom je to akce organizovaná Frýdburkem (Úhoř, Lapka, Willblack, Martin, Syfon, Oslík …) . V posledních letech hodně pomáhají i další ochotní kamarádi a kamarádky (Goblini při schvalování zbraní a kostýmů, panovníci, zdravotnice ….)
Trochu historie
Samotná bitva
Na podzim roku 2002 vyrazil Frýdburk poprvé na dřevárnu. Byla to B5A v Krnově. Přivezli jsme si velké nadšení. Dřevárny v té době zažívající boom a to díky uvedení trilogie Pán Prstenů do kin a rozmachu internetu. Začali jsme aktivně jezdit. Po pár měsících jsme už chtěli dělat i svou bitvu. Aby jsem přiblížil onu dobu. Bitev různé kvality bylo tehdy opravdu hodně. Na ostravsku skoro každý víkend. Každý chtěl dělat tu nejlepší bitvu a mít co nejvíce účastníků. Ale zpět k Morii, uvažovali jaké téma pro bitvu zvolíme, v úzkém výběru zůstal Bitva o Morii a Bitva o Kraj. Nakonec vyhrála Morie. Další úkol který před námi stál bylo najít vhodný pozemek. Uvažovali jsme o dvou variantách, jedno bylo Zátiší ve Frýdku-Místku, druhou byl pískovcový lom v Hodoňovicích. Štandl kde se konaly všechny frýdecké bitvy jsme zavrhli. Jak jsme si prošli hodoňovický lom bylo místo jasné. Tedy ještě nám to mohli překazit majitelé pozemků. Nicméně vzpomínam si na první setkání s panem Žídkem, který mě provedl po svých pozemcích, ta jeho vstřícnost byla úžasná.
Vývoj bojového systému
Po naši návštěvě bitvy Pán Prstenů na Moravě organizovaný Raiou bylo vše jasné. Naše bitva bude mít oddíly s oživováním v poli. Všichni ve Frýdburku máme rádi boj a bitva by měla být o neustálem boji, což oddíly splňovaly, nabízely elegantní možnost oživovat se v poli, souhra menšího oddílu to bylo to co se nám líbilo. Oddíly vydržely do 8. ročníku. Nakonec jsme od nich upustili a to z důvodu menšího počtu účastníků a snahy posunout bitvu někde dál. Můj osobní názor na oddíly je tento.
Klady:
- souhra menšího počtu bojovníků je snažší než celé armády
- lepší možnost zapojení nebojových postav andělů
- delší střety, bez nutnosti chození do věže
- možnost soutěžení v rámci strany
Zápory:
- pokud nemá oddíl dobrého velitele, moc si to oddíl neužije
- panovníkovi se mnohem hůře ovládá armáda
- když odejde menší skupina z bitvy dřív, je problém s malým oddílem
V minulosti se těžily suroviny na nepřátelském území a tím pádem bylo za potřebí hlídat své území a těžit na cizím území. Hůř se motivovaly oddíly k obraně vlastního území. Proto se od 9. ročníku upustilo od oddílů a této těžby.
Součastný systém je postaven na jednodušších principech a to těžení z jednoho dolu. Střetu v Morii celých národů a questů. Pravidla jsou snáze pochopitelné.
V jednom ročníku jsme měli ještě jednodušší systém, díky špatného počasí byla celá bitva jeden quest a to boj o vlajku.
Vývoj Morie
Frýdburk vždy odsuzoval boj o věže. Je trochu ironii osudu, že na své bitvě má boj v úzkých prostorách a to v látkové Morii. Na prvním ročníků, byl boj o Morii jen jeden z questů, byl to malý provázkový labyrint. To samé bylo i v 2. ročníku. Asi od 3. jsme začali dělat látkovou Morii. Každý rok jsme přikupovali další metry látky a v dnešní době jsme schopní postavit látkový labyrint, kde mohou svést boj celé armády. V Morii si bojovník uvědomí, jaké to je bojovat v prostorách, kde nevidíte za roh. V minulosti v Morii sváděly boje menší oddíly. Poslední dva ročníky to jsou celé armády. Letos byly poprvé povolené kopí a tím pádem střet v Morii získal nové rozměry.
Kam bitvo kráčíš
Trochu zamyšlení na konec. Možná Vám pomůže k pochopení jak bitvu vidíme a jakou by jsme ji chtěli mít. Jakékoliv vaše názory jsou vítany. Celkový počet lidí jezdící na bitvy na severní moravě ubývá. Rapidně ubylo i bitev. Proto víme že Morie s tradicí bude vždy lákat jak veterány, tak nováčky. Takže je jasné, že zde bude docházet k setkávaní dvou světů, řekl by jsem již i dvou generácí. Chtělli by jsme aby veteráni byli vzorem pro mladé, protože některé ročníky hodně trpěly na tom, že veteráni nebyli idealním vzorem pro nováčky. S příchodem Hobita do kin se dá očekávat nový zájem o dřevárny. Takže konfrontace obou táborů bude stále větší. Těžko se hledá idealní rytmus bitvy, protože lehce odění bojovníci mají mnoho energie a lidé kteří mají realnou zbroj potřebuji více odpočinku. Proto je otázka zdali by nestálo za to vymyslet nějaké pravidlové vylepšení. Tak samo by stálo za úvahu zdali v budoucnosti máme lpět na střetu skřetů s trpaslíky. Zdali by nebylo lepší mít střet bílé a černé strany. Součastný systém questů, Morie, těžení nám příjde idealní.
Co si o Morii myslíte Vy?
Autor: Turek Vydáno: 14.10.2012 0:40 Přečteno: 11625x Hodnocení: 1 (hodnoceno 4x) |
Vaše hodnocení: |
Komentáře
Ahoj Petře. No prvotně si myslím, že zbroj má hlavní bonus na bitvě v tom že Tě chrání před nepřijemnými ránami. Já osobně si zahrávám s myšlenkou, že samozřejmě že lidé se zbrojí mají více životů, ale ještě mají svého soukromého anděla a ten je oživuje v poli, oproti \"hadrákům\" byl by to takový další bonus, šetřil by síly lidem co musí nosit něco těžšího a ještě by tyto lidi udržoval blízko u střetu. Pokud by anděl neoživoval konstantně. Tak by se mohli ozbrojenci zapojovat do rad, coby mrtvoly u anděla. V hitorii taky bylo to že rytíři na koni měli své cathering stany projeli se bojištěm a šli si odpočinout někde kousek od bojiště.
Nazdar Frýdburští, je to podiv, ale nad zbrojemi se přemýšlím již delší dobu, ačkoli jsem byl povětšinou za hadráka, neboť i s jedním životem jsem opancéřovaného bojovníka dokázal zabít. Vím tedy, že výhoda v počtu životů je funkční jen tehdy, pokud se jedná o velkou skupinu těžkooděnců, a proto bych zkusil, zmenšit jim zásahovky např. jen na trup.
Zatím zdar a mnoho úspěchů do budoucna
Petr (Kostěj)